با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در تک‌تک وسایل و ابزار اطراف ما، قفل‌ها هم هوشمند شده اند. قفل هوشمند فراتر از قفل معمولی، می‌تواند در حوزۀ تجهیزات امنیتی دسته‌بندی شود. این قفل‌ها عملکردی متفاوت از قفل معمولی دارند. در این مقاله دربارۀ قفل هوشمند و انواع و عملکرد این قفل‌ها صحبت می‌کنیم.

قفل هوشمند چیست

قفل هوشمند چیست؟

قفل هوشمند(smart lock)، با استفاده از اینترنت wifi  و بلوتوث و از طریق برنامۀ نصب‌شده روی گوشی هوشمند می‌تواند درها را کنترل کند. با استفاده از این قفل‌ها شما در هر جای دنیا که باشید می‌توانید در را برای مراجعین باز کنید. استفاده از این قفل‌ها امنیت منازل و امکان اداری و تجاری را بیشتر می‌کند. به‌علاوه می‌توان رفت‌وآمدها را از طریق این قفل و توسط گوشی هوشمند کنترل کرد. با این قفل می‌توان سطح دسترسی افراد متفاوت را برای ورود و خروج تعیین کرد. به‌علاوه می‌توان تاریخچۀ دقیق عبور و مرور افراد را در اختیار داشت.

انواع قفل هوشمند

انواع قفل هوشمند به لحاظ نوع دسترسی

قفل هوشمند چیست

  • قابلیت استفاده از اثر انگشت. در این روش هنگام نصب و تنظیمات، اثر انگشت اعضای خانواده برای قفل تعریف می‌شود و در حافظه ثبت می‌شود. برای باز شدن قفل لازم است که اثر انگشت، حسگر قفل را لمس کند. در صورت صحت در باز می‌شود در غیر این صورت آلارم هشدار به صدا درمی‌آید.
  • قابلیت استفاده از کارت. در این روش، اطلاعات کارت در حافظه ذخیره و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قابلیت استفاده از رمز. در این روش رمز مشخصی هنگام نصب برای تنظیمات قفل ثبت و ذخیره می‌شود.
  • قابلیت استفاده از ریموت. گاهی برخی افراد امکان استفاده از اثر انگشت یا رمز و کارت را ندارند مانند کسانی که دارای معلولیت‌های جسمی از ناحیۀ دست هستند. به همین دلیل از ریموت برای باز کردن این قفل‌ها استفاده می‌کنند.
  • قابلیت استفاده از گوشی هوشمند. از طریق نصب نرم‌افزار روی گوشی هوشمند و استفاده از اینترنت و بلوتوث می‌توان به‌راحتی قفل هوشمند را باز کرد.
  • قابلیت استفاده از مچی هوشمند. این دستگیره‌ها با نزدیک شدن مچی هوشمند به قفل، باعث باز شدن در می‌شود.

 

قفل هوشمند چیست

انواع قفل هوشمند به لحاظ نوع دستگیره

  • قفل با سیستم پول و پوش. این قفل‌ها تنها با هل دادن دستگیره به سمت داخل باعث باز شدن در می‌شود.
  • قفل با دستگیره. این قفل‌های هوشمند مانند درهای قدیمی از دستگیره استفاده کرده‌اند.
  • قفل بدون دستگیره. این قفل‌ به دلیل نداشتن دستگیره، ظاهر مدرن و شیک‌تری دارند.

نحوۀ عملکرد قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند سه بخش اصلی دارند: بدنه داخلی، بدنه بیرونی و مغزی قفل.

تمام تنظیمات قفل هوشمند روی بدنۀ داخلی صورت می‌گیرد. معرفی رمز، کارت و اثر انگشت ازجمله کارهایی است که روی بدنۀ داخلی انجام می‌شود. بدنۀ بیرونی قابلیت شناسایی کارت، رمز و یا اثر انگشت را دارد. مغزی این قفل‌ها هم کمک می‌کند که امنیت قفل و ضد دیلم بودن آن افزایش یابد.

هنگامی‌که این قفل روی در نصب می‌شود باید نسبت به تنظیمات و راه‌اندازی آن اقدام کرد. این تنظیمات شامل معرفی رمز، اثر انگشت و یا کارت است. این کارها توسط دکمه‌های روی بدنه صورت می‌گیرد. این اطلاعات در حافظۀ قفل ثبت می‌شود و بدین ترتیب قفل آمادۀ استفاده است. هنگام ورود و استفاده از رمز، اثر انگشت و یا کارت، اطلاعات شما وارد حافظۀ دستگاه می‌شود و پس از آنالیز اطلاعات جدید با اطلاعات ثبت‌شده هنگام اجرای تنظیمات در حافظه، در صورت صحت اطلاعات، درب باز می‌شود. البته این مراحل بسیار سریع انجام می‌شود و درب به‌سرعت باز می‌شود.

با این قفل‌ها، می‌توان سیستم ضد سرقت را هم فعال کرد. بدین ترتیب که اگر رمز به‌صورت مکرر اشتباه وارد شود آلارم هشدار به صدا درمی‌آید و قفل به‌صورت خودکار بسته می‌شود. این ویژگی به امنیت هر چه بیشتر کمک می‌کند.

کاربرد قفل هوشمند

این قفل، در مکان‌های مختلفی که نیاز به تأمین امنیت بالاتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان نمونه برخی مکان‌ها مانند اتاق مدیریت، اتاق‌های سرورها و…نیاز به امنیت بالاتری دارند. استفاده از آلارم هشدار، احتمال دسترسی افراد غیرمجاز به این مکان‌ها را از بین می‌برد. البته کاربرد این قفل‌ها فقط به همین موارد محدود نمی‌شود. بلکه برای منازل هم می‌تواند امنیت و آرامش را به همراه آورد. در حقیقت مزایای قفل هوشمند که آن را به انتخابی مناسب برای حفظ امنیت ساختمان تبدیل می‌کند، بسیار زیاد است.

تهیۀ انواع قفل هوشمند از گروه مهندسی درسان

گروه مهندسی درسان، با ارائۀ محصولات امنیتی، حفاظتی و نظارتی برای شما آرامش را به ارمغان می‌آورد. برای تهیۀ انواع قفل هوشمند از گروه مهندسی درسان، هم‌اکنون با ما تماس بگیرید.

شما تاکنون از این قفل استفاده کرده‌اید؟ برای چه مکانی از این قفل استفاده کرده‌اید یا استفاده از آن را مشاهده نموده‌اید؟ از اینکه تجربیاتتان را با ما به اشتراک می‌گذارید سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *